Croesco y Cymru… czyli witamy w Walii

Croesco y Cymru… czyli witamy w Walii

27 luty 2019 roku… Oto znowu w kęckiej Jedynce nadszedł czas innej niż zwykle lekcji języka angielskiego. Właśnie wtedy obchodziliśmy Dzień Kraju Anglojęzycznego. Impreza ta już na stałe wpisała się w kalendarz ciekawych wydarzeń w naszej szkole. W tym roku poznawaliśmy Walię – najmniejszy kraj wchodzący w skład Zjednoczonego Królestwa.

Już po wejściu do szkoły można było zorientować się, że to dzień inny niż wszystkie. Korytarz był przystrojony w symbole narodowe Walii, jej flagi i rzeczy związane z tym krajem. Z „mówiących” ścian uczniowie mogli dowiedzieć się wielu interesujących faktów na temat tego nieznanego dla wielu z nich kraju.

Podczas jednej ze swoich lekcji wszyscy uczniowie klas 4-8 i 3 gimnazjum oraz nauczyciele uczestniczyli w przedstawieniu. Jego głównym bohaterem był turysta z Polski, Janusz, który wybrał się na wycieczkę do Walii. Podczas swoich wojaży spotkał sympatycznych Walijczyków, którzy w zabawny i obrazowy sposób przybliżali mu swoje narodowe tradycje, dziedzictwo i kulturę.

I tak Janusz i my wszyscy dowiedzieliśmy się, że symbolami Walii są por i żonkil, a patronem św. Dawid, którego święto przypada 1 marca; że wiele budowli na terenie Walii powstało 1500 lat przed egipskimi piramidami; że najpiękniejszym parkiem narodowym jest Snowdonia, a śpiąc u podnóża góry Cadair Idris można obudzić się albo poetą, albo szaleńcem. Zobaczyliśmy Devil’s Bridge (Most Diabła) i poznaliśmy związaną z nim ciekawą legendę. Odkryliśmy tradycję przepięknych walijskich łyżeczek miłości, które teraz są obowiązkową pamiątką turystyczną. Mieliśmy okazję wysłuchać po angielsku wiersza narodowego poety Dylana Thomasa. Poznaliśmy niecodzienną dyscyplinę sportową (czy może zabawę w sport?) bog snorkeling uprawianą tylko w tym kraju i zasady gry w rugby – sport narodowy Walijczyków. Do tej pory mało kto z nas wiedział, że chłopcy i mężczyźni w Walii uwielbiają śpiewać w chórach – obejrzeliśmy próbkę ich wokalnych umiejętności przedstawioną w brytyjskim „Mam talent”. Było trochę geografii i historii. Zobaczyliśmy jedno z najstarszych odkryć Homo Sapiens na świecie czyli czerwoną Damę z Pavilandu, stolicę tego małego kraju – Cardiff z jego atrakcjami, zmierzyliśmy Walię wzdłuż i wszerz, poznaliśmy historię kilku zamków walijskich, których jest tam ponad 500 i wiele z nich tworzy tak zwany Żelazny Krąg króla Edwarda I. Dowiedzieliśmy się skąd w brytyjskiej rodzinie królewskiej wziął się tytuł Księcia Walii i co on oznacza. Poznaliśmy kilka sławnych osób, które mają walijskie korzenie, np. aktor Anthony Hopkins, piłkarz Gareth Bale lub odkrywca i podróżnik sir George Everest. Przedstawiono nam też legendarnego Króla Artura i jego sławny miecz Excalibur. To właśnie tu, w Walii na półwyspie Lleyn miał się znajdować jego zamek Camelot, gdzie zbierali się Rycerze Okrągłego Stołu.

Poczuliśmy atmosferę festiwalu pieśni i tańca Eisteddfod, który co roku odbywa się gdzie indziej w Walii, a jego historia sięga połowy XII wieku. Bo Walijczycy są bardzo dumni ze swego dziedzictwa kulturowego, a jego częścią jest też język walijski. Mogliśmy posłuchać i zaznajomić się z kilkoma podstawowymi zwrotami i słowami w oryginale, np. „Bore da” znaczy „Dzień dobry”, a „Dydd da” to „Dobrego dnia”. Walijski jest trudnym językiem, ale można się go nauczyć. Jednak jest jedno słowo w języku walijskim niemalże nie do powtórzenia… (Chociaż nasi uczniowie dzielnie próbowali.) To Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. To nazwa miejscowości (58 liter), która jest najdłuższą zarejestrowaną nazwą administracyjną w Wielkiej Brytanii, najdłuższą istniejącą nazwą miejscowości i trzecią co do długości nazwą geograficzną na świecie. Powstała w XIX wieku jako atrakcja turystyczna, a w tłumaczeniu z walijskiego oznacza Kościół Świętej Marii nad stawem wśród białych leszczyn niedaleko wodnego wiru pod Czerwoną pieczarą przy kościele św. Tysilia.

Oczywiście nie mogło obyć się w tym Dniu bez konkursów, które stanowią dla naszych uczniów dużą atrakcję. A oto one i nagrodzone osoby:

"Jak wytresować smoka z walijskiej flagi“ – konkurs kreatywnego pisania

 

I miejsce – Kubala Urszula i Zielińska Julia kl 8b

II miejsce – Bochniak Anna i Kliś Martyna kl. 8b

III miejsce – Nycz Anita i Oboza Wiktoria kl. 7b

 

"Moja Walia" – konkurs plastyczny    

 

I miejsce -   Fabia Klaudia 7 c                       

II miejsce – Rusek Martyna 3B gim

III miejsce – Nycz Jakub 7 c

 

"Łyżeczka miłości" – konkurs prawie rzeźbiarski

 

I miejsce – Wiktoria Spiesz 7 a

II miejsce – Pizon Karolina 7a

 

“Walijski quiz“ – konkurs wiedzowy

 

I miejsce – Nycz Jakub 7 c

                                    II miejsce –Gawęda Martyna 7c

                                    III miejsce – Nycz Anita 7 c

 

Bog snorkelling – konkurs sportowy   

 

                             I miejsce – Jakub Kozieł 3B gim

                             II miejsce – Mateusz Kozieł 3B gim

                           III miejsce – Martyna Rusek 3B gim

 

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy.

            Mamy nadzieję, że Dzień Walijski był ciekawą i inną od tradycyjnych lekcji formą nauki. Cieszymy się, że młodzież wychodziła z przedstawienia z uśmiechem na twarzy i że zapamiętali tak wiele faktów i informacji na temat Walii – kraju, który dla wielu z nich był do tej pory zupełnie nieznany czy egzotyczny.

Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy przyczynili się do tego, że poczuliśmy w naszej szkole ducha Walii i że Dzień Walijski sie odbył – bez Was nic by się nie udało J Podziękowania należą się następującym osobom: Emilia Bienia, Żaneta Oboza, Michał Grygierczyk, Maksymilian Jura, Konrad Rybak, Martyna Gniłka, Alicja Kubica, Martyna Rusek, Kalina Wnęczak, Oliwia Wieczorek, Sajmon Gieras, Jakub Kozieł, Mateusz Kozieł, Grzegorz Ługowski, Sajmon Zawarus. 

            Cieszymy się, że uczniowie już teraz pytają, jaki Dzień będzie obchodzony jako kolejny. No cóż, zapraszamy za rok…

Organizatorki:

Aleksandra Sroka i Katarzyna Wysogląd   




















Script logo