Realizacja projektu „Tu#programujeMy2” w klasie 1 a
Realizacja projektu „Tu#programujeMy2” w klasie 1 a
Począwszy od 24 kwietnia do 16 maja uczniowie klasy 1 a w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych realizowali innowacyjny projekt „Tu#programujeMy2”. Jego celem jest rozwój kompetencji cyfrowych i medialnych uczniów klas 1-3 publicznych szkół podstawowych z województwa małopolskiego. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020.
Dzieci podczas różnorodnych zajęć:
- układały w logicznym porządku obrazki i teksty oraz polecenia (algorytmy);
- korzystały z przystosowanych do ich możliwości aplikacji komputerowych;
- posługiwały się komputerem i tabletem;
- korzystały z udostępnianym im stron internetowych;
- komunikowały się z innymi podczas rozwiązywania problemów;
- poznawały zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z nowoczesnych technologii.
Podczas zajęć wykorzystane zostały następujące narzędzia: tablica interaktywna i strona internetowa www.godzinakodowania.pl, dwa roboty Dash wraz z tabletami i aplikacjami Go, Path i Blockly, aplikacja Scratch Junior, gra hybrydowa „Scootie Go”.
Być może niektórzy nauczycie i rodzice będą zastanawiać się czy nauka programowania
w klasie pierwszej ma sens i jest potrzebna. Dlatego należy zaznaczyć, że:
- Programowanie nie jest tylko dla dzieci wybitnie uzdolnionych w tym kierunku, ale dla wszystkich – jest to po prostu nauka jeszcze jednego języka – języka przyszłości.
- Warto uczyć dzieci programowania, gdyż:
1. Dziecko piszące nawet elementarne programy czuje się sprawcą.
2. Programowanie uczy jasnego, precyzyjnego wyrażania swoich oczekiwań.
3. Planowanie rozwija logiczne myślenie.
4. Kodowanie wymaga od dzieci cierpliwości i wytrwałości.
5. Projektowanie uczy twórczego, kreatywnego myślenia.
Katarzyna Puchała
Małgorzata Paw