MIARY W KLASIE 2b CZYLI MATEMATYKA WOKÓŁ NAS

Dział matematyki, który uczy nas jak mierzyć długość odcinków czy boków trójkąta okazuje się być niezwykle ciekawy. Tak naprawdę poznane na ostatnich lekcjach umiejętności potrzebne nam są przede wszystkim w życiu codziennym. Każdy z nas spotka się kiedyś z tym tematem przy budowaniu i meblowaniu domu, malowaniu pokoju, pracach w ogrodzie czy zwykłym mierzeniu przedmiotów i itp. W takich sytuacjach najlepiej zrozumieć, że długość jest miarą odległości. Na przykład, długość sznurka to nic innego, jak odległość pomiędzy początkiem, a końcem tego sznurka.

W przypadku obiektów spotykanych najczęściej w życiu codziennym jednostkami standardowymi są milimetry, centymetry, metry, oraz kilometry. Pierwszymi jednostkami długości, którymi posługiwał się człowiek były zazwyczaj części ciała. W ten oto sposób określano, że coś jest oddalone o np. 100 kroków, albo że dany przedmiot jest długi jak łokieć.

Na przestrzeni lat dochodziliśmy do kolejnych standaryzacji, aż do dnia dzisiejszego, gdzie za podstawową jednostką długości uznajemy 1 metr. Nazwa pochodzi z języka greckiego od słowa „metron” co znaczy „miara”).

Na matematyce zazwyczaj mierzymy różne długości za pomocą linijki, ale w życiu codziennym jest jeszcze parę innych narzędzi, którymi takich pomiarów możemy dokonywać. Są to np.:

  • Centymetry krawieckie (dla długości od kilkunastu do 150cm),

·         Miarki budowlane (zwijane, taśmowe , składane, nawet do kilkunastu metrów),

·         Suwmiarki (dla bardzo małych długości takich jak kilka milimetrów),

·         Miarki laserowe (na bardzo duże odległości, gdzie trudno jest nam przyłożyć centymetr lub miarkę),

·         I wiele wiele innych…

Właśnie te narzędzia wykorzystaliśmy na lekcji matematyki by zmierzyć szerokość rolety

w oknie,  ławki, szafy, długość i szerokość klasy oraz korytarzy szkolnych, grubość ołówka itp. Całą klasą mierzyliśmy długości pomieszczeń,  zapisywaliśmy wyniki, porównywaliśmy pomiary. Fajnie było samodzielnie rozciągać taśmy pomiarowe i zgadywać długości wnętrz naszej szkoły. W ten sposób łatwiej zapamiętać nazwy narzędzi pomiarowych, jednostki i sposób mierzenia. To było nie tylko lekcja, ale super zabawa!

Anna Piskorek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Script logo