O LICZBACH I LICZENIU W KLASACH PIERWSZYCH

Dzieci w klasie pierwszej bardzo interesują się liczbami. Chętnie przeliczają, porządkują, grupują przedmioty zgodnie z ich cechami np. przeznaczeniem, kolorem, wielkością. Lubią manipulować drobnymi przedmiotami. Porównują czego jest więcej, czego mniej, a czego tyle samo. W trakcie w/w , ukierunkowanych przez nauczyciela czynności, u dziecka kształtuje się pojęcie liczby naturalnej. To z kolei daje podstawę do rozumienia kolejnych abstrakcyjnych pojęć matematycznych.

Do liczenia wykorzystujemy  proste pomoce jak: patyczki, materiał przyrodniczy, liczydła, kartoniki z obrazkami, pchełki, przedmioty z otoczenia. Chodzi o to, by dziecko działając, stopniowo przyswajało abstrakcyjne  pojęcie liczby. Ważne, by potrafiło oddzielić cechę liczebności (ile?) od tego, co opisuje (np. lalek, misiów). Liczba określa bowiem pewną ilość lub wielkość. Dziecko przeliczając stwierdza, że np. skoro ostatni samochód w zbiorze jest piąty to zbiór liczy pięć samochodów. Nie ograniczamy zakresu liczenia,   duże liczby mają  dla dzieci  wartość emocjonalną.

Pomocą wykorzystywaną od wielu lat są klocki tzw. liczby w kolorach. Każdy klocek ma określony kolor i długość w zależności od wartości liczby, którą symbolizuje. Uczniowie w dużym skupieniu (co jest bardzo istotne) porządkują, nazywają klocki, liczą, odliczają, układają pociągi, dywaniki. Dzieci w zabawie uczą się zasad, których znajomość jest niezbędna do prawidłowego wykonywania działań.

Uczniowie uczą się zapisywać liczby za pomocą cyfr. Aktualnie poznali już wszystkie cyfry i umieją je pisać. 

Obecnie zakończyliśmy etap wprowadzania liczb od 1 do 10. Warto zatem wspomnieć, że liczba 10 ma szczególne znaczenie w naszym systemie liczenia. Dziesiątka stanowi bazę w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.  Numeracja jaką się posługujemy, oparta na 10 cyfrach, pozwala w prosty i racjonalny sposób przedstawić dowolną liczbę niezależnie od jej wielkości oraz wykonać wszystkie działania arytmetyczne. Cyfra w zapisie liczby wskazuje różną wartość, w zależności od położenia.

 

 M. Żużałek-Urbaś

Wykorzystanie na zajęciach liczb w kolorach

/poniżej zdjęcia klasy 1b/

Liczenie z wykorzystaniem drobnych elementów

/poniżej zdjęcia klasy 1b/

/poniżej zdjęcia klasy 1d/

/poniżej zdjęcie klasy 1a/

Posługiwanie się kartonikami z cyframi

/poniżej zdjęcia klasy 1a/

/poniżej zdjęcia klasy 1c/

/poniżej zdjęcia klasy 1e/

Script logo