Projekt "Rzeki karpackie - czysta Natura 2000" w „Jedynce”

Projekt "Rzeki karpackie - czysta Natura 2000" w „Jedynce”

 

23 i 24 października 12 uczniów z klasy 7b i 2A pod opieką p. Jadwigi Szemik, wzięło udział w projekcie edukacyjnym „Rzeki karpackie – czysta natura 2000”. Projekt jest kampanią edukacji ekologicznej dla społeczności znad Soły, Czarnej, Łososiny, Białej Tarnowskiej, Wisłoki, Jasiołki i Sanu i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest kształtowanie proekologicznych postaw wśród społeczności lokalnych Karpat w zakresie ochrony przyrody dolin rzecznych.

Zajęcia prowadzili pracownicy Fundacji Wspierania Inicjatyw Ekologicznych i Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego z Krakowa.”.

Pierwszego dnia w Domu Kultury odbyły się wykłady  i warsztaty. Uczniowie lepiej poznali funkcjonowanie naturalnych rzek górskich. Dowiedzieli się, że karpackie rzeki to unikatowe obszary, które są cenne nie tylko krajobrazowo, ale i pod względem różnorodności gatunków i siedlisk przyrodniczych. Uświadomili sobie, że niektóre rodzaje działalności człowieka stanowią zagrożenie dla ich walorów. Jako przykłady można wymienić nadmierny pobór żwiru, rozjeżdżanie łożyska rzeki, nieodpowiednią regulację koryta rzecznego, zaśmiecanie brzegów oraz nielegalne zrzuty ścieków. Szukali odpowiedzi na pytania: Jaki wpływ mają wymienione działania na przyrodę? Jak reagować, gdy widzimy, że coś zagraża tym siedliskom przyrodniczym? Jakie są ich negatywne skutki dla człowieka? Jakie korzyści odnoszą mieszkańcy dolin w związku z ochroną ekosystemów rzecznych?

W trakcie szkolenia uczniowie  zostali również przygotowani do pełnienia roli ankieterów
 i zaangażowani jako wolontariusze do akcji edukacyjno – informacyjnej wśród dorosłych mieszkańców.

We wtorek, mimo niesprzyjającej pogody, wyruszyliśmy nad rzekę Sołę. Tam uczniowie mieli okazję przetestować swoje wiadomości i umiejętności w terenie. Wykonywali pomiary temperatury, pH, natleniania wody w Sole. Obliczyli prędkość z jaką płynie rzeka. Oglądali roślinność i zwierzęta,  które uczniowie poznali na wcześniejszych zajęciach. Dużą atrakcją był dron, który zaprezentował jeden z panów prowadzących zajęcia. Opowiedział, jak taki sprzęt może być wykorzystywany do obserwacji i fotografii przyrodniczych. Mieliśmy okazję obejrzeć lot drona oraz zobaczyć obraz z kamery. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Domu Kultury, gdzie czekał na nas ciepły obiad.












 



Fot. Marcin Karetta

 

 

Script logo