ZAJĘCIA CZYTELNICZE W KLASIE II D

„Samo już czytanie książek kształci ludzi.
Im więcej się czyta, im lepsze książki,
tym bardziej kształcą one swoich czytelników”.
Stanisław Konarski

Główne cele edukacji polonistycznej nauczania wczesnoszkolnego, a więc wdrażanie do posługiwania się językiem literackim, kształcenie sprawności w zakresie wypowiadania się, pisania, czytania i umiejętności pracy z tekstem, realizowane są na bazie aktywności czytelniczej.

W związku z powyższym, uczniowie klasy II d, w czasie zajęć czytelniczych, udali się w podróż do Krainy Baśni i Bajek. Podczas tej przygody spotkali się z wieloma bardzo znanymi bohaterami, z którymi, co poniektórzy, są bardzo zaprzyjaźnieni. Najpierw chętne dzieci czytały fragmenty wybranych przez siebie popularnych baśni. Zadaniem pozostałych słuchaczy było odgadnięcie tytułu czytanego utworu. Mali czytelnicy nie mieli z tym żadnego problemu! Kolejnym zadaniem było przyporządkowanie bajkowym postaciom ich charakterystycznych atrybutów. Dużą radość sprawiła uczniom praca w grupach, która polegała na ułożeniu puzzli przedstawiających wybrane sceny baśniowe. Dzieci miały również okazję, aby sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując quizy i zagadki. Podsumowaniem zajęć było przeprowadzenie klasowego konkursu, dotyczącego znajomości dziecięcej literatury, w którym uczniowie wypadli bardzo dobrze.

Obcowanie dzieci z książką oraz przeżywanie czytanego utworu, powoduje większe zainteresowanie otoczeniem. Ocena bohaterów literackich zwiększa doświadczenia życiowe dziecka. Ukazuje błędne lub prawidłowe postawy społeczne, kształtuje uczuciowy stosunek do rodziny. Mały czytelnik przeżywając losy bohaterów książkowych, często utożsamia się z nimi. Lektura pobudza fantazję, rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, wdraża do logicznego myślenia, pogłębia i rozszerza wiadomości. Sprawmy, aby kontakt dziecka z książką stał się jego codziennym nawykiem.

Joanna Kołodziejczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Script logo